Vaccinatie van de volwassen kat

Tegen welke ziektes kan ik mijn kat beschermen ?

*Panleukopenie/ Parvovirose/ Kattenziekte

Deze ziekte wordt veroorzaakt door een parvovirus dat zeer resistent is. Het sterftecijfer kan oplopen tot 80% bij katjes jonger dan 6 maanden en tot 40% bij volwassen katten. Er bestaan geen specifieke behandelingen. Primovaccinatie is eenmalig, daarna om de 3 jaar.

*Kattenniesziekte

Deze ziekte is extreem besmettelijk. Verschillende ziekteverwekkers zijn hiervoor verantwoordelijk. De belangrijkste zijn het Herpes en het Calicivirus. Katten die hiervan herstellen zijn vaak drager van deze virussen en blijven deze ziektekiemen verspreiden. Zelf krijgen ze regelmatig opflakkeringen bij weerstandsvermindering. Primovaccinatie met booster na 3-4 weken. Daarna jaarlijks.

*Kattenleucose

Deze ziekte wordt veroorzaakt door een virus en is zeer besmettelijk. Ze komt vooral voor bij katten die de kans hebben om met veel soortgenoten om te gaan. (buitenleven, catterie, pensions). De tijd tussen infectie en symptomen (incubatie) kan zeer lang zijn, soms jaren. Besmette katten ontwikkelen vaak leukemie, kanker of chronische weerstandsvermindering (immunodeficientie). Sommige besmette katten zijn symptoomloos maar deze dragers zijn erg besmettelijk voor soortgenoten. Primovaccinatie met booster na 3-4 weken. Daarna jaarlijks of om de 3 jaar, afhankelijk van het gebruikte vaccin.

*Rabies-Razernij

Enkel verplicht voor katten die meereizen buiten België.

Deze erg dodelijke ziekte is besmettelijk voor alle zoogdieren, dus ook voor de mens (zoönose). België is officieel vrij van rabiës. Om te voorkomen dat uw kat in het buitenland besmet zou worden, moeten alle katten wettelijk verpicht gevaccineerd worden indien ze meereizen buiten België.

Dit moet 3 weken op voorhand gebeuren, er is geen booster nodig. Wij gebruiken vaccins die 3 jaar geldig zijn. Mag gecombineerd worden met andere vaccins.